Banner

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Zprávy Hvězda jménem Třebíč
Hvězda jménem Třebíč PDF Tisk Email
Pátek, 09 Listopad 2012 13:12

Nejde o hvězdu v pravém slova smyslu, ale o asteroid. Certifikát o objevu nové planetky se jménem Třebíč předali zástupci observatoře na jihočeské Kleti zástupcům města Třebíče. Planetka byla objevena v roce 1995, objevil ji astronom Miloš Tichý. Objevy nových planetek a jiných vesmírných těles však nejsou žádnou velkou vzácností. Jihočeská observatoř již objevila téměř tisíc planetek, většinou se nacházejí mezi drahami Marsu a Jupiteru. Několik let však trvá uznání objevu a verifikace návrhu názvu.

K Třebíči se svým názvem vztahuje ještě planetka Nezval, pojmenovaná podle básníka a někdejšího studenta Třebíčského gymnázia.

Miloš Tichý popsal „naši“ planetku velmi sugestivně. Má v průměru 4,5 až 5 kilometrů a je pravděpodobně tvořena masou hornin.

Pamětní listinu převzal místostarosta Milan Zeibert. Setkání se zúčastnila také Jana Tichá, ředitelka Observatoře Kleť, která hovořila o významu výzkumu planetek. Jana Tichá je zároveň předsedkyní komise pro udělování názvů planetek, přesto byl proces uznání a pojmenování velmi dlouhý. Pravidla pro udělení názvu jsou velmi komplikovaná a přísná. Tato tělesa se např. nemají jmenovat po politicích, nesmí obsahovat rasistické či neslušné výrazy, a to v žádném jazyku.

Některé planetky se přibližují k Zemi a mohou na ni i dopadnout. Malé úlomky planetek k nám dopadají často jako meteority, několikakilometrové skály mohou znamenat i ohrožení naší civilizace. Asteroid o průměru pouhých 50 metrů může po dopadu do moře způsobit ničivou vlnu tsunami. Proto se pozorují a zkoumajé hlavně planetky, které mohou zkřížit dráhu Země. Planetka Třebíč vznikla vlastně jako vedlejší produkt těchto výzkumů. Do budoucna mohou být užitečné pro příští generace, například jako zdroj surovin. Už dnes máme informace o některých planetkách i z kosmických sond, které kolem nich prolétly.

František Ryneš