Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Zprávy Třebíč ušetří až 100 miliónů za městskou dopravu
Třebíč ušetří až 100 miliónů za městskou dopravu PDF Tisk Email
Čtvrtek, 31 Březen 2011 06:23

Rada města Třebíče v úterý schválila text prohlášení města Třebíče a společnosti TRADO-MAD, patřící do skupiny ICOM transport. Podle memoranda má město šanci do roku 2016 ušetřit sto miliónů korun. Sleva je garantována závazným prohlášením jak statutárních zástupců společnosti, tak i vedením radnice.

První zástupce starosty Pavel Pacal (pro Třebíč) se netají uspokojením. „Jednání byla velmi tvrdá, ale korektní. Jsem rád, že se podařilo nalézt dohodu obou partnerů. Bylo jí dosaženo na základě vzájemné důvěry,“ a dodává, že stávající smlouvu o zajištění městské autobusové dopravy nebude nutno vlivem memoranda měnit.

Také generální ředitel společnosti ICOM transport Zdeněk Kratochvíl chválí představitele města. „Dodnes nechápu, proč minulé vedení radnice odmítlo o naší vstřícné nabídce jednat. Místo toho jsme zaznamenali snahu smlouvu bez důvodu vypovědět. Dnes máme jistotu, že vedení města jedná věcně a pragmaticky s cílem ušetřit finanční prostředky,“ vysvětluje Kratochvíl.

 

Společnost TRADO MAD zvítězila ve výběrovém řízení na provozování městské dopravy v Třebíči již v roce 2008. Podmínky byly velmi tvrdé. Město požadovalo garanci pevné ceny za kilometr přepravy až do roku 2016 bez ohledu na růst ceny pohonných hmot, inflaci nebo cenu práce. Rovněž se musela zavázat k obnově vozového parku autobusy na stlačený zemní plyn, které jsou sice ekologičtější, ale oproti naftovým dražší.

Společnost během prvních třech let trvání smlouvy výrazně obnovila vozový park. Jeho stáří nyní nepřesahuje šest let. Je tvořen třinácti nízkopodlažními autobusy značky Mercedes Benz a třemi „plynovými“ autobusy, dodaných třebíčskou firmou TEDOM. Původní karosy jsou repasovány a postupně nahrazovány novými mercedesy.

Návrh na slevu z ceny služeb podala firma TRADO-MAD již v lednu minulého roku. Jenomže místostarosta Miloš Mašek (ČSSD), pověřený radou jednáním, tento úkol bojkotoval. „Město tak jen za loňský rok přišlo o 25 miliónů korun. V této částce je obsaženo i 17 miliónů, které mohlo dostat jako dotaci na obnovu vozového parku, kdyby připravenou žádost bývalý starosta Ivo Uher (ODS) podepsal,“ vysvětluje generální ředitel Zdeněk Kratochvíl a místostarosta Pavel Pacal jeho slova potvrzuje.       

A kde se najednou vzaly prostředky na snížení ceny? Provozní ředitel ICOM transport Varhaník to vysvětluje následovně. „Třebíč si vybírá, co si za ty tři roky již předplatila. Přiměřený zisk nepoužijeme pro vlastní potřebu, ale celý jej reinvestujeme v Třebíči, do vozového parku nebo do dalších podpůrných zařízení. Začali jsme s restrukturalizací firmy, některé činnosti přesouváme do Jihlavy, to jsou další úspory. Stavíme nové čerpadlo pohonných hmot, budou pro nás za velkoobchodní cenu, jsme velký partner obchodníkům s naftou. Nový vozový park nám umožní snížit počet autobusů o tři, při prodloužené záruce o rok pak nemusíme držet rezervu na opravy. Vybudovali jsme vlastní krytá stání a zázemí pro řidiče a ostatní personál,“ říká Varhaník nakonec.

Každá mince má svůj rub a líc. Podmínkou tohoto gentlemanského ujednání je předpoklad, že město Třebíč nevyužije ustanovení smlouvy, podle kterého je možno dát výpověď bez udání důvodu.

Městská autobusová doprava přepraví za rok čtyři milióny cestujících. Oprávněných stížností je minimálně. Díky úsporám město, podle místostarosty Pavla Pacala, neuvažuje o zvýšení jízdného. Jako dosud bude 10 korun. Naopak možná dojde ke změně současných tras linek. To má také zvýšit komfort pro obyvatele města.

František Ryneš

Aktualizováno Pondělí, 11 Duben 2011 05:15