Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Stíny Stíny 3. června
Stíny 3. června PDF Tisk Email
Pátek, 03 Červen 2016 05:01

Řidiči často porušují platná pravidla při přejíždění železničních přejezdů

Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina se v pondělí 30. května v rámci mimořádné dopravně bezpečnostní akce zaměřili na kontrolu dodržování ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích při jízdě vozidel přes železniční přejezdy. V rámci akce, která probíhala na území celého Kraje Vysočina, policisté zkontrolovali 839 vozidel a zjistili 140 přestupků. Celkem 137 přestupků vyřešili na mstě uložením blokové pokuty v blokovém řízení a tři zjištěné přestupky oznámili k vyřešení do správního řízení. V souvislosti s jízdou na železničních přejezdech bylo zjištěno celkem 20 přestupků, když 19 z nich jsme vyřešili v blokovém řízení uložením blokové pokuty a jeden bude řešit správní orgán ve správním řízení.

Od začátku letošního roku do konce května vyšetřovali policisté v našem kraji celkem 15 dopravních nehod, ke kterým došlo na železničním přejezdu. Osm dopravních nehod se stalo na nezabezpečeném přejezdu a zbývajících sedm na zabezpečeném železničním přejezdu. Z tohoto celkového počtu nehod se pouze v sedmi případech jednalo o střet vozidla s vlakem. Při letošních nehodách na železničních přejezdech dva lidé zemřeli a jedna osoba se lehce zranila.

Tragická dopravní nehoda se stala v pondělí 21. března ráno v Golčově Jeníkově.  Krátce po sedmé hodině ranní jsme na lince tísňového volání 158 přijali oznámení o vážné dopravní nehodě, která se stala na železničním přejezdu na ulici Mírová v Golčově Jeníkově.

 

Okamžitě po oznámení byly na místo události vyslány nejbližší policejní hlídky a současně také všechny složky integrovaného záchranného systému. Policisté po příjezdu na místo zjistili, že se zde střetlo drážní nákladní kolejové vozidlo – vlaková souprava o osmi vozech - s osobním vozidlem značky Škoda Fabia. Vlaková souprava projížděla po vyloučené koleji a na železničním přejezdu nebylo v té chvíli v činnosti ani výstražné světelné zařízení ani nebyly spuštěny závory. V osobním vozidle cestovaly v době nehody dvě osoby – třicetiletý řidič a jeho šestadvacetiletá spolujezdkyně.

Následky střetu ¨byly fatální – obě osoby utrpěly zranění neslučitelná se životem,  kterým na místě podlehly. Na místo byl vyslán kompletní výjezd služby kriminální policie a vyšetřování územního odboru Havlíčkův Brod. Případ si převzali kriminalisté oddělení obecné kriminality služby kriminální policie a vyšetřování územního odboru Havlíčkův Brod, kteří případ stále vyšetřují.

V souvislosti s dopravními nehodami na železničních přejezdech je zapotřebí připomenout některé základní zásady chování řidičů na železničním přejezdu. Před přejetím železničního přejezdu si musí řidič počínat zvláště opatrně a mít na zřeteli, že vlak nedokáže, vzhledem ke své hmotnosti, zastavit okamžitě před překážkou. Brzdná dráha vlaku se počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti vlakové soupravy.

Řidič vozidla se musí vždy přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Řidiči vozidel se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijeli. Nejde-li o souběžnou jízdu vozidel nebo o jízdu  ve více jízdních pruzích v obci, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.

Ve vzdálenosti 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.

Policisté ale při dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu zjistili, že řidiči nedodržují tato pravidla a přes železniční přejezd projíždějí často mnohem vyšší rychlostí. Navíc ničím výjimečným nejdou ani hazardéři, kteří nerespektují výstražná světla na zabezpečeném železničním přejezdu a přejíždějí jej i tehdy, když  je  v místě dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.

Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni. Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd v těchto případech:

1. je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení

2. je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení

3. sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory

4. je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení

5. dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem

6. nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě

V případech, je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení nebo je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení nebo sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory, smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas.

V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy. Řidič musí mít na paměti, že zaměstnanec provozovatele dráhy je oprávněn v blízkosti železničního přejezdu zastavovat vozidla. Znamení k zastavení vozidla dává vztyčenou paží nebo zastavovacím terčem a za snížené viditelnosti červeným světlem, kterým pohybuje v horním půlkruhu.

Při jízdě přes železniční přejezd musí řidič dodržovat i další pravidla silničního provozu. Na železničním přejezdu nesmí předjíždět další vozidla, otáčet se a couvat. Na železničním přejezdu a ve vzdálenosti 15 metrů před ním a za ním nesmí zastavit a stát. Řidič nesmí užít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič protijedoucího vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.

Pokud řidič vozidla poruší tato pravidla pro jízdu přes železniční přejezd, dopustí se přestupku v dopravě. Za tyto přestupky hrozí řidiči uložení pokuty ve správním řízení od 2 500 do 5 000 korun. V blokovém řízení může být řidiči uložena pokuta až do výše 2 500 korun.

V případě, že řidič bude na železničním přejezdu předjíždět, hrozí mu pokuta od 5 000 do 10 000 korun a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku. Pokud řidič vozidla vjede na železniční přejezd v případech, kdy to má zakázáno, hrozí mu pokuta od 2 500 do 5 000 korun a zákaz řízení na dobu až jednoho roku.

Dana Čírtková

 

Aktualizováno Pondělí, 06 Červen 2016 05:33