Banner

TopBanners

Nacházíte se zde: Home Aktuality Komentáře Vznikla současná varianta průchvatu kvůli pozemkům podnikatele Horkého?
Vznikla současná varianta průchvatu kvůli pozemkům podnikatele Horkého? PDF Tisk Email
Pondělí, 12 Říjen 2020 21:45

Současná podoba průchvatu byla schválená zastupitelstvem města Třebíče v roce 2004. Byl změněn územní plán, trasa vedoucí kolem Zámečku byla vyřazena a definitivně schválena současná trasa, vedoucí ulicí Koželužskou a dále přes Libušino a Terovské údolí. Právě v té době podnikatel Richard Horký kupoval zhruba 20 hektarů pozemků ležících v trase vedoucí kolem Zámečku. Tyto pozemky byly následnou změnou územního plánu, která je dodnes platná, určeny k výstavbě rodinných a bytových domů. Je zřejmé, že obchvat vedený středem těchto pozemků by je podstatně znehodnotil.

Jen chodím na třebíčskou radnici s nápady, je na jejich představitelích, zda je uskuteční“, údajně říká s oblibou Richard Horký. Též prohlašuje, že měl dobré vztahy vždy se všemi politickými reprezentacemi Třebíče, jak napsala ve svém článku „Vlivní lidé na Vysočině“ v prosinci 2015 MF DNES.

Jak jsme již napsali v našem článku „Obchvat Třebíče: na změny je pozdě, prohlašovalo už v roce 2004 vedení města“, nikdo z tehdejších zastupitelů, z nichž někteří sedí v zastupitelstvu dodnes, nedokázal uspokojivě vysvětlit, jaké důvody ke změně územního plánu vedly. Trasa kolem Zámečku byla podle posudků odborných firem pro vedení obchvatu vhodnější a šetrnější k životnímu prostředí.

Obytná čtvrť „Květná“

V roce 2010 pak zastupitelstvo města schválilo změnu územního plánu, kterou změnilo do té doby zemědělskou půdu ve vlastnictví podnikatele Horkého na pozemky pro výstavbu rodinných a bytových domů. Jedná se celkem o 186 561 m2. Na těchto pozemcích by měla vzniknout celá obytná čtvrť, nazývaná „Květná“.

Jak plyne z textové část územního plánu, vznik čtvrti „Květná“ byl i jedním z důvodů, proč město vybudovalo za 25 milionů luxusní kruhový objezd v areálu BOPA.

Změna 10.08 řeší novou návrhovou plochu pro vytvoření obytné čtvrti „Květná“ jižně od areálu bývalého podniku BOPO. Předpokládá se zde výstavba rodinných i bytových domů. Lokalita se nachází na okraji sídliště Borovina, nad areálem BOPO. Postupnou revitalizací areálu bývalé továrny BOPO na plnohodnotnou městskou čtvrť SOHO Třebíč je zde reálný předpoklad vytvoření kvalitního obytného prostředí, které bude využívat jak infrastruktury SOHO (obchodní centra, služby, poliklinika), tak stávající občanskou vybavenost staré Boroviny (v současné době málo využívanou) i navrženého lesoparku nad bývalým výrobním areálem. Ke stávajícím zahrádkářským koloniím by byla zajištěna lepší dopravní obslužnost.

Dopravní řešení:

Dopravní napojení je řešeno ze stávající účelové komunikace z prostoru navržené kruhové křižovatky u bývalého závodu BOPO, navržené k rozšíření.

Richard Horký sice v roce 2012 dle Třebíčského deníku prohlásil, že v územním plánu je rezerva pro potenciální variantu obchvatu přes jeho pozemky, ale podoba územního plánu tomu neodpovídá.

„Nouzová varianta“ velkého obchvatu

Spolek „Obchvat Třebíče“, který požaduje vybudování velkého, skutečného obchvatu města, připouští, že pokud by se ho nepodařilo zcela prosadit, tak že by mohla vzniknout varianta “nouzová“.  Ta by eliminovala největší problémy stávajícího průchvatu, tedy tunel v Borovině a zničení Libušina a Terovského údolí. Vedla by od krahulovského sila po polích mezi Starčí a Borovinou, po jižním břehu rybníka ke krátkému mostu přes Terovské údolí. Ale i této variantě stojí v cestě pozemky pana Horkého.

Radní obhajují pouze budoucí obyvatele Boroviny?

Třebíčští radní při obhajobě průchvatu velmi často používají argument, že tato varianta výrazně zlepší dostupnost nákupních center pro obyvatele Boroviny. Jak je z existujících plánů stavby zřejmé, pro stávající obyvatele to zase tak moc neplatí – průchvat Borovinu rozdělí (viz náš článek „Obchvat Třebíče – průchvat rozdělí Borovinu 11 m vysokou protihlukovou zdí“), takže obyvatelé staré Boroviny se na něj nedostanou, a lidé bydlící na sídlišti Za Rybníkem by to měli při vybudování velkého obchvatu přinejmenším stejně daleko.

Je však možné, že radní mají na mysli budoucí obyvatele čtvrti „Květná“, kterým by skutečně průchvat velice ulehčil nejenom dostupnost nákupních center, ale např. i Polikliniky Vltavínská, ať už po již stojícím kruhovém objezdu, nebo po případném vybudování dopravního napojení Květné na průchvat v Terovském údolí.

Velký obchvat, pokud by byl skutečně vybudován, by se mohl čtvrti Květná vyhnout. Je sice pravdou, že by nevedl ve velké vzdálenosti od budoucí zástavby, ale byl by řešením pro tisíce stávajících občanů Boroviny a dalších částí Třebíče.

Autor textu: Třebíč občanům!