Banner

TopBanners

Nacházíte se zde: Home Kauzy Zmatek v autobusové dopravě
Zmatek v autobusové dopravě PDF Tisk Email
Úterý, 21 Listopad 2017 14:42

V pondělí se změnily jízdní řády linkových autobusů. V Třebíči to vyvolalo obrovský zmatek. Asi třetina „modrých“ autobusů společnosti ICOM Transport přestala zajíždět na autobusové nádraží. Některé linky tak začínají a končí různě po městě. Informovanost cestujících veškerá žádná.

Aleš Novák z opozičního uskupení Třebíč občanům! a člen dopravní komise města byl také překvapen. „Informace jsme neměli, až včera na dopravní komisi. Dohoda o změně jízdních řádů prý padla na kraji. Jestli šla iniciativa z města nebo z kraje, to se neví. Nevěřím tvrzení představitelů města, že o ničem nevěděli. Ani současný provozovatel města, společnost TREDOS, o ničem nevěděl a tak nestihl informovat cestující, odkud a kam autobusy jedou. Výsledkem je chaos“.

Radní Vladimír Malý (ČSSD), který má v referátu dopravu, na tiskové konferenci před pár týdny reagoval na dotazy novinářů o zvěstech, že ICOM přestane vjíždět na autobusové nádraží, rozhodným dementi. „Město Třebíč nikdy nepřipustí, aby autobusy na nádraží nezajížděly. To mohu zodpovědně prohlásit,“ kasal se. Teď ovšem mluví jinak. „Bylo to rozhodnutí úředníka na kraji, to je státní správa, na kterou nemá samospráva, tedy vedení města, žádný vliv. My jsme podali 39 negativních stanovisek, přesto takto úředník rozhodl. Budeme si na něho stěžovat.“ tvrdil dnes našemu serveru Malý. Nabízí se jen dvě vysvětlení. Buď nemluví pravdu teď a město o všem vědělo, nebo nemluvil pravdu na tiskové konferenci, když se zaručil, že k tomu nedojde, ačkoliv to nemohl ovlivnit.

Jak k této situaci došlo? Město Třebíč a společnost ICOM si dělají drobné naschvály. Město vzalo provoz autobusáku jihlavské firmě a svěřilo ho moravskobudějovickému TREDOSu. A ICOM použil své páky na krajský úřad a učinil toto opatření.

Proč nechce ICOM na autobusové nádraží zajíždět? Když je provozoval, účtoval TREDOSu 99 korun za vjezd. Nyní stejnou částku účtuje ICOMu naopak TREDOS, ale dává množstevní slevu. Jednatelka ICOMu Kateřina Kratochvílová tvrdí, že jejich autobusy nemohou zajíždět na autobusové nádraží, protože prý nemají uzavřenou smlouvu a tedy neznají podmínky. Proč tam tedy zajíždějí dvě třetiny jejich autobusů, neumí vysvětlit.

Jinak to vidí jednatel TREDOSu Psota. Jednali několikrát v Jihlavě i v Budějovicích. ICOM prý teď už nekomunikuje, když se TREDOS snaží dohodnout podmínky. „Nechtějí akceptovat nic, už ani neberou telefony“, tvrdí jednatel TREDOSu Psota.

Zdá se, že ICOM se městu mstí za to, že Třebíč nechce o další milióny navýšit už tak vysokou cenu za provoz „červených“ autobusů TRADO MAD, které také patří do koncernu ICOMu. Proslýchá se, že se mzdou nespokojení řidiči „městské“ chystají stávku.

Jak z prekérní situace ven? Podle Vladimíra Malého si chce Třebíč vzít zpět autobusové nádraží a následně snížit poplatky za vjezd na hodnotu, kterou ICOM akceptuje. Autobusák však bude ztrátový. Kdo ztrátu zaplatí? No přece obyvatelé Třebíče.

Kdo to má pochopit? Existuje přece elegantní řešení. Město může ICOMu zakázat zastavovat na zastávkách městské dopravy, které leží na městských komunikacích a jsou označeny jako zastávky MAD. Může také zrušit nově vzniklé „malé autobusové nádraží“ v průmyslové zóně poblíž benzinky ICOMu. Našla by se celá řada dalších opatření, která jsou v kompetenci Třebíče. Zdá se ale, že se do toho radním nechce. A tak rukojmími v přetahované o peníze na dopravu budou cestující. A nehraje určitou roli sponzoring?

František Ryneš