Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Zprávy Karas dlouho mlčel jako ryba
Karas dlouho mlčel jako ryba PDF Tisk Email
Čtvrtek, 19 Srpen 2010 06:32

Od časného jara se pokouší firma Trado MAD jednat s vedením města o zlevnění autobusové dopravy v Třebíči. Dlouho však radnice hrála mrtvého brouka. Dokonce nevypracovala ani zápis s jednání, k čemuž se sama zavázala. Je to škoda. Město mohlo utratit za provoz městských autobusů výrazně méně. Za tři čvrtletí letošního roku mohla úspora činit částku 5 až 6 miliónů korun. Vyplývá to z dopisu jednatelky společnosti Trado MAD Kateřiny Kratochvílové, který firma zaslala místostarostovi Janu Karasovi (KDU-ČSL) již 30. července. S dopisem však seznámil novináře teprve včera. Proč? Nikomu není příjemné přiznat vlastní neschopnost. Firma Trado MAD má stále zájem provozovat městskou hromadnou dopravu, i kdyby podmínky nebyly výhodné jako dosud. Proto předkládá návrh na snížení ceny za dopravu, to znamená připravenost snížit městem hrazenou prokazatelnou ztrátu. Úspora města by byla značná. Při variantě zachování požadavku města obnovovat vozový park autobusy na stlačený plyn z výrobní haly Tedomu by město ušetřilo v období let 2010 až 2016 zhruba 80 miliónů korun. Jestliže by město netrvalo na autobusech poháněných plynem CNG, bylo by to dokonce za toto období cca 100 miliónů.
Čím je dán tento rozdíl? Je to zejména vysokou cenou "plynových" autobusů a vlivem vysoké ceny paliva. V Třebíči není konkurence plnicích stanic a tak Trado MAD platí za plyn dokonce více, než normální veřejnost, i když odběr má mnohem vyšší. Naopak naftu nakupuje Trado MAD mnohem levněji než tankující veřejnost. Vlastní totiž 1 300 autobusů a cenu nafty každý den tendruje.
Jak je to s ekologičností obou variant? Jsou si prakticky rovnocenné. K této problematice Kateřina Kratochvílová uvádí: "Obě varianty splňují přísnou evropskou normu EURO 5 a není mezi nimi v otázce ekologické příznivosti žádného zásadního rozdílu".
Vždy je však něco za něco. Trado MAD požaduje, aby doba provozování městských autobusů byla v původní vysoutěžené délce, t.j. do roku 2016. Město by ji nemohlo vypovědět bez důvodu, ale pouze z definovaných důvodů, např. porušení smluvních podmínek. Několik dalších podmínek je spíše technického rázu, jako je fixace cen pohonných hmot a úprava ceny v závislosti na nepředvídatelné úpravě legislativy.
Dalších úspor lze podle návrhu Trado MAD dosáhnout i realizací doporučené optimalizace tras a jízdních řádů, na kterých Trado MAD pracuje. Příznivý vliv může mít i získání dotací na nákup nových autobusů, ty má firma Trado MAD velkou šanci získat. Nad rámec smlouvy zřídila firma na své náklady kryté stání pro autobusy, což zvyšuje komfort pro cestující zejména v zimním období.
Firma Trado MAD navrhuje vedení radnice jednat ve smyslu svého návrhu a výslednou dohodu zahrnout do dodatku ke smlouvě. Zastupitelstvem by úspora ceny mohla projít. Největší odpůrce Trado MAD, místostarosta Miloš Mašek, už nebude v příštím období kandidovat do zastupitelstva a jeho vliv na možném zhoršování situace ve městě se výrazně sníží.
František Ryneš

Aktualizováno Středa, 20 Říjen 2010 18:09