Čtvrtý ročník Vím proč startuje |
![]() ![]() ![]() |
Neděle, 30 Říjen 2016 00:00 |
Soutěž Vím proč se po třech letech již dostala do povědomí fyzikářů na základních a středních školách. V letošním průzkumu autorů projektu mezi 166 českými fyzikáři odpovědělo 94 učitelů (57 %), že portál soutěže zná. Jen o trochu méně (54 %) pak potvrdilo, že videa umístěná na webových stránkách navíc využívá ke zpestření výuky fyziky. S novinkou v podobě stránek sloužících jako on-line učebnice přišel loňský třetí ročník, kdy došlo k rozdělení webu na část výukovou a soutěžní. Ve výukové části zůstávají všechna videa z minulých let seřazená od nejlépe hodnocených a dělená do kategorií odpovídajících učebním osnovám. „Věříme, že přehledné rozdělení videí usnadňuje učitelům jejich využívání. Každý si může vybrat pokusy, kterými obohatí hodiny fyziky, a mít je stále po ruce. Žáci mají v oblibě praktické ukázky, které pro ně mohou být srozumitelnější i zábavnější, když je vidí v provedení vrstevníků,“ vysvětluje Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ. Právě odstartovaného čtvrtého ročníku soutěže se mohou opět účastnit žáci základních a středních škol, kteří na web Vím proč vloží videa, ve kterých originální a zábavnou formou vysvětlí nějaký fyzikální jev. Ocenění získají nejen nejlepší videa vybraná odbornou porotou, ale také ta, která vyhrají v on-line hlasování veřejnosti. Autoři videí vybraných veřejností se mohou zúčastnit exkurze do vybraného provozu Skupiny ČEZ. Autoři tří nejzdařilejších experimentů oceněných odbornou porotou pak získají moderní tablety, a ti úplně nejúspěšnější obdrží pro svou školu 200 000 Kč na speciální technickou učebnu od Nadace ČEZ. Od spuštění soutěže v roce 2013 se na webových stránkách zaregistrovalo téměř 1 500 uživatelů a vloženo bylo téměř 700 videí. Design a technické řešení projektu Vím proč zajišťuje společnost LMC, která provozuje kariérní portál Jobs.cz a má bohaté zkušenosti s požadavky zaměstnavatelů i celkovou situací na pracovním trhu. „České firmy čelí kritickému nedostatku schopných, vysoce kvalifikovaných techniků. Věříme, že k dlouhodobějšímu zlepšení situace může přispět především atraktivnější výuka přírodovědných předmětů již na základních a středních školách. Právě projekty jako Vím proč jsou klíčem, jak zvýšit zájem nastupující generace o potřebná zaměření,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC Jiří Bezděk, |