Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Zprávy Vysokorychlostní železnice Vysočinou? Proč ne!
Vysokorychlostní železnice Vysočinou? Proč ne! PDF Tisk Email
Pátek, 03 Červen 2016 05:05

Minulý týden se v Třebíči a Náměšti nad Oslavou konala Konference o vysokorychlostní železnici v České republice. Na výsledné deklaraci věnované budoucnosti rychlostní tratě přes Vysočinu Praha – Brno se shodla většina ze 120 účastníků z řad zástupců měst a obcí v regionu i okolí a s jejím zněním plánují organizátoři konference cestu za ministrem dopravy Danem Ťokem. Pořádajícímu sdružení Regio 2020 přispěla na realizaci konference Nadace ČEZ částkou 100 tisíc korun.

Česká republika patří k zemím s nejhustší železniční sítí. Jedná se však o jednokolejné tratě s rychlostí vlaku 40 – 70 km/hod. Vysokorychlostní železnice známá pod zkratkou RS 1 (RS jako rychlé spojení) by s rychlostí až 350 km/hod umožňovala spojení mezi Prahou a Brnem za pouhou hodinu. „Plánovaná vysokorychlostní železnice v blízkosti dálnice D1 pomůže zklidnit provoz na této důležité tepně. Pokud se o její stavbě rozhodne, nebude navíc nutné další nákladné rozšiřování naší nejstarší dálnice s negativními dopady na životní prostředí. Vysokorychlostní trať zabere při průchodu územím daleko menší prostor a s výrazně nižší hlukovou zátěží, mnoho úseků bude řešeno v tunelech,“ sdělil Aleš Kratina ze sdružení Regio 2020. Nová trať by měla kapacitně odpovídat situaci, kdy by se D1 rozšířila o další čtyři pruhy.

Nezanedbatelná je také otázka energetické efektivity a bezpečnosti. Jeden cestující ve vysokorychlostní jednotce spotřebuje na trase Praha – Brno energii, jejíž ekvivalent odpovídá spotřebě 0,8 l paliva i při rychlosti vlaku 300 km/hod. „Veřejná doprava je ekologická, efektivní, pohodlná a hlavně trvale udržitelná, proto by měl její rozvoj pokračovat v zájmu široké veřejnosti,“ dodal Aleš Kratina, který si všímá i toho, že téměř všechny státy západní Evropy mají vysokorychlostní tratě v provozu nebo ve výstavbě, jen Česká republika stále modernizuje staré železniční koridory. Vysokorychlostní železnice by přitom jen kraji Vysočina umožnila mezinárodní napojení i daleko lepší dostupnost do českých měst. Například z Jihlavy do Brna by bylo možné dostat se do 35 minut.

Na 120 zástupců měst a obcí na Vysočině a okolí se na třídenní konferenci shodli na tom, že si přejí větší míru vlastního zapojení, informovanosti a komunikace s Ministerstvem dopravy při plánování podoby vysokorychlostních tratí. Souhlasili rovněž s výslednou deklarací pořádajícího sdružení Regio 2020, jejíž znění organizátoři v blízké době přednesou ministrovi dopravy Danu Ťokovi. Ta mimo jiné připomíná, že vysokorychlostní trať v České republice zvýší mobilitu pracovní síly, podpoří zaměstnanost, napojení na mezinárodní linky a stane se nástrojem k zastavení postupného vysídlování venkova.

Realizaci třídenní Konference o vysokorychlostní železnici podpořila Nadace ČEZ prostřednictvím grantového řízení Podpora regionů, které je zaměřeno na rozvoj veřejně prospěšných projektů. „Kvalitní infrastruktura patří mezi základní předpoklady fungování každé rozvinuté země. Sdružení Regio 2020 akcentuje její význam za současné snahy o dostatečnou informovanost, angažovanost a včasné nalézání společného řešení se všemi subjekty, kterých se dotýká,“ vysvětlila důvod nadační podpory ředitelka Nadace ČEZ Michaela Žemličková.

Jana Štefánková