Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Zprávy Certifikát o nové planetce "Třebíč"
Certifikát o nové planetce "Třebíč" PDF Tisk Email
Pátek, 09 Listopad 2012 08:02

Objevy nových planetek a jiných vesmírných těles nejsou žádnou vzácností. V médiích o těchto událostech slýcháme velmi často. Zajímavá je však skutečnost, že jedna z nových planetek dostala jméno Třebíč.

Planetka se nachází v prostoru mezi Marsem a Jupiterem. Letos v létě ji objevil astronom Miloš Tichý. V pátek 9. listopadu věnuje objevitel městu certifikát se záznamem této události. Pamětní listinu převezme místostarosta Milan Zeibert. Setkání se zúčastní také Jana Tichá, ředitelka Observatoře Kleť, a Rostislav Štork, tajemník třebíčské pobočky České astronomické společnosti.
Planetky (asteroidy) jsou shluky skal o velikostech desítek metrů až stovek kilometrů, které obíhají kolem Slunce většinou po drahách podobných planetárním.

Nejvíce z pozorovaných planetek se nachází mezi drahami Marsu a Jupiteru, v poslední době jsou však objevovány i větší planetky za drahou Neptunu. Naopak některé planetky se přibližují k Zemi a mohou na ni i dopadnout. Malé úlomky planetek k nám dopadají často jako meteority, několikakilometrové skály mohou znamenat i ohrožení naší civilizace. Pokud je však dobře poznáme, mohou být naopak užitečné pro příští generace, například jako zdroj surovin. Už dnes máme informace o některých planetkách i z kosmických sond, které kolem nich prolétly.
Ivan Přibík