Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Zprávy Hrozí kolaps vlakových spojů na Vysočině
Hrozí kolaps vlakových spojů na Vysočině PDF Tisk Email
Neděle, 21 Srpen 2011 00:00

Na pokraj zájmu ministerstva dopravy a financí se dostala Vysočina a její občané při plánování státních výdajů na zajištění osobní drážní dopravy a rozvoje dopravní sítě. "Výsledkem všech škrtů, bohužel nastavených proti současným vedením krajů a občanům, je avizované absolutní zrušení devíti rychlíkových spojů přes Vysočinu, hrozba rozpadu celého fungujícího systému železniční regionální dopravy kvůli poníženým dotacím státu a navíc stát v příštím roce nezahájí ani jedinou silniční stavbu v našem regionu. Horší zprávy pro motoristy a cestující snad ani nemohly přijít," řekl dnes na tiskové konferenci náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy Libor Joukl.

Vysočinou v pracovní dny projede 49 rychlíků. Příští rok jich podle návrhu Českých drah z jízdního řádu definitivně pravděpodobně zmizí nejméně devět, u dalších patnácti rychlíků se cestující musí připravit na částečná a rozšířená omezení.

 "Poslední rychlíky mezi Jihlavou a Pardubicemi pojedou 11. prosince. Pak bude definitivně rychlíkové spojení mezi sousedními krajskými městy minulostí, cestující přijdou o všechny čtyři rychlíkové spoje. Důvod? Stát jako objednavatel prostě nemá zájem o tento spoj," upozorňuje na nepříjemnosti Libor Joukl. Vzhledem k tomu, že konečná podoba jízdních řádů není ze strany ministerstva dopravy potvrzena, bylo dokonce ministerstvem dopravy mimořádně o několik týdnů odsunuto jejich konečné schválení, není možné v tuto chvíli postihnout a komentovat všechna případná rušení, které dráhu čekají.

 

Projednání nových jízdních řádů na železnici probíhá na Vysočině každoročně už od února, teprve nyní dlouho po konečném schválení řádů obcemi a krajem, přichází zpráva o rušení rychlíkových spojů, které bohužel poškodí i navazující regionální železniční a autobusovou dopravu. Pokud totiž vláda dodrží hrozbu a kromě zrušených rychlíků pokrátí o dalších 600 milionů i regionální železniční dopravu, bude Českým drahám na Vysočině chybět přibližně dalších 30 milionů státní dotace a zatím není jasné, jak tento propad bude řešit. "Paradoxem je, že Kraj Vysočina, i přesto, že tvrdě šetří a důsledně uplatňuje úspory, plní své závazky vyplývající z desetileté smlouvy o drážní dopravě, což představuje stále stejný rozsah dopravy objednané na úrovni čtyř milionů vlakokilometrů za rok se stejným objemem peněz," připomíná Libor Joukl.

 

Zády se ministři otočili k Vysočině i v případě rozdělení státních prostředků na rozvoj, výstavbu, údržbu a modernizaci silnic a dálnic a železničních dopravních cest. „V rozpočtu SFDI na příští rok není, kromě zahájení rekonstrukce dálnice D1, pro Vysočinu na silnice a železnici plánována ani koruna. Jihlava se tak výhledově bohužel může rozloučit s dokončením přemostění přivaděče u Pávova, odsunuta je modernizace silnice s už prodlouženým stavebním povolením I/34 Božejov - Ondřejov - Pelhřimov, opravovat se nezačne trať z Kostelce do Slavonic. Ani pod čarou není v rozpočtu SFDI žádná vyjmenovaná stavba na území Kraje Vysočina," upozorňuje Libor Joukl.


Jitka Svatošová 

 

Aktualizováno Neděle, 04 Září 2011 13:01