Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Sloupky S prominutím 21. února
S prominutím 21. února PDF Tisk Email
Úterý, 21 Únor 2012 00:00

Určitě nejsem sám, kdo má pochybnost o účelnosti různých anket a průzkumů veřejného mínění. Jednak se vrací mizivé procento rozdaných dotazníků, které ubírá průzkumu na relevantnosti, jednak odpovídají ve velkém procentu spíše exhibicionisté, kterým neleží dotazovaný problém ani u paty.

Naproti tomu vůbec nepochybuji o účelovosti takových anket. Když se vhodně položí otázka tak, že její součástí bývá již odpověď, dokáže zadavatel dojít ke kýženému výsledku. Oblíbeným způsobem manipulací je také volba témat. Neptáme se na skutečný problém, ale místo toho na celou řadu zástupných. Přesto však mohou být ankety důležitou zpětnou vazbou, jsou-li výsledky dobře interpretovány.

Na podzim podnikla třebíčská radnice jeden takový pokus. Do zpravodaje vložila téměř 16 tisíc dotazníků, připravených za nemalý peníz firmou Agora CE. Vrátilo se jich 1405. To je hodně. Výsledky jsou zajímavé, někdy překvapivé. A ještě překvapivější je v mnoha případech reakce vedení radnice. Pár příkladů.

Občané se v Třebíči necítí bezpečně. Chápu, i já mám své zkušenosti. Rozšíříme kamerový systém, místo abychom vyhnali strážníky do ulic.

V centru citelně ubývá obchodů, stěžuje si polovina obyvatel. Proto se asi bude nadále rozšiřovat Stop Shop.

Devíti z deseti respondentů chybí pracovní místa. Že by to byl důvod neudělat asijskému výrobci displejů podmínky na poskytnutí pozemku, jak to dokáží jinde? Nedivme se, že raději rozšířil výrobu ve východních Čechách.

Převládá nespokojenost s péčí o veřejná prostranství, městskou zeleň, a čistotu města. To byl pokyn radnici „očesat“ prostředky na komunální služby o deset miliónů oproti loňsku.

Tři čtvrtiny dotazovaných má pocit, že je radnice neinformuje o rozvoji města. Nejvíce lidem chybí informace o hospodaření města. A odezva? Nechuť zavést internetové aukce při zadávání městských zakázek.

A co investice, které si přejí obyvatelé? Úpravu Karlova náměstí žádá polovina z nich. Dvě pětiny chce revitalizaci sídlišť. Rovněž dvě pětiny by uvítaly stavbu podzemního parkoviště. Ale bude se místo toho dostavovat bazén Laguna, i když se tato investice umístila až za nimi.

A nakonec třešnička na dortu. Otevřenost vedení města podle odpovědí oceňuje jen zlomek dotázaných. Nesouhlasím se zadavatelem v tom, že občané nejspíše považují tuto kvalitu za samozřejmost. Je to očividně jinak. Není totiž co ocenit.

František Ryneš

Aktualizováno Sobota, 17 Březen 2012 15:06