Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Aktuality Komentáře Starosta začíná předvolební kampaň!
Starosta začíná předvolební kampaň! PDF Tisk Email
Pátek, 12 Únor 2010 10:52


Brzy se ve schránkách objeví Třebíčský zpravodaj, který přinese zamyšlení starosty Třebíče Ivo Uhra (ODS, zvolen KSČM) ohledně městské hromadné dopravy. Starosta se zamýšlí nad ideou dopravy v Třebíči zdarma! A prý se nejedná o pomatení smyslů, nýbrž seriózní nápad, který hned 18.2. předloží zastupitelstvu! Zde jen několik populistických výroků starosty:

„Nastavme rovné a zcela dostupné podmínky využívání veřejné dopravy pro každého občana či návštěvníka měst!  Plus, a to v řádu stovek i tisíců korun ročně, by si připsala celá řada třebíčských domácností využívajících či potenciálně využívajících MAD,... V neposlední řadě by se zvýšil komfort cestujících. Stávající stav je totiž nevýhodný jak pro městský rozpočet, tak především pro nás, občany krásného města Třebíče!  A v neposlední řadě doprava zdarma odstraňuje sebenepatrnější známky cenové diskriminace, která momentálně nepochybně existuje ve formě různé sazby jízdného.“

 Velmi slušné výroky, které by slušeli i Dr. Miroslavu Sládkovi, známému republikánu. Starosta v článku osvětluje, že není pro Třebíč problém takovou službu zavést a to bez navýšení součastných nákladů. Důvody jsou víceméně pochopitelné. Dopravou jezdí, dle provozovatele TRADO-MAD stále méně lidí. Zatěžuje se ovzduší, díky většímu nárůstu automobilů ve městě. Další populistické důvody jste si již přečetli.  Otázkou zůstává, zda tyto závažné problémy doprava zdarma vyřeší. Podle názorů těch, kteří dnes a denně dopravou jezdí, obsazenost linek neklesá. Možná by stálo za to, když radnice stále více dotuje MHD, si udělat sami průzkum, o kolik méně pasažérů MHD skutečně přepraví. Co se týče automobilů, tak hlavním důvodem přetíženosti města není to, že by nechtěli jezdit dopravou, ale to, že musí stále více dojíždět za prací, neboť ve městě bohužel jí je stále méně. Další důvodem je placení mýtného na dálnicích a tedy větší zatížení nákladní dopravou, což samotní řidiči nákladních aut přiznávají. Toto asi MHD nevyřeší.

 Je pravda, že existují na světě místa, kde je doprava zdarma. Je to vesměs Belgie či Holandsko a výjimky jsou i v některých městech v USA. Na druhou stranu, je spousta měst, kde tyto experimenty zkusili a dopadlo to katastrofálně a nyní je doprava opět zpoplatněna. Jediným místem v ČR, kde byla doprava zdarma je Třeboň. Zavedl jí tam kdysi starosta Jiří Houdek (KDU), hlavně kvůli tomu, že město nemělo dostatek chodníků i u škol a školek a též pro pohodlí lázeňských hostů. Nicméně Třeboň má asi 9.000,- obyvatel, jednalo se o jednu linku, neboť Třeboň jich více nemá a v rozpočtu to znamenalo 500.000,- Kč (mimochodem 0,12% rozpočtu města). Což je nepoměr  k Třebíči, kde je rozpočet na MHD skoro 40 Mil. Kč. V roce 2007 byla doprava opět zpoplatněna po volbě nového starosty Třeboně Jana Váni a místostarostky Kahounové. (oba ODS) Ta to vysvětlila slovy, že doprava je služba a za služby se platí...! Straničtí kolegové Ivo Uhra tedy myslí zcela opačně! Nicméně, je pravda že v Třeboni vzrostl počet přepravovaných o více než 100%! To samé se stalo všude tam, kde se doprava stalo bezplatnou. Nicméně důvody, které by volali po zrušení, nebyli vždy jen ekonomické, nýbrž i „lidské“. Např. v jedné zemi to bylo kvůli enormnímu nárůstu pasažérů – bezdomovců v zimních obdobích. Jak známo ne všichni jsou ruku v ruce s hygienou a tak se přeprava pro spoustu lidí stala „za trest“. Dále si lidé,hlavně mladiství, nevážili zařízení a ještě více je to povzbuzovalo ničit vybavení dopravy, která nic nestojí. Stejně si stěžovali i řidiči, kteří pozbyli vážnosti cestujících.

 V neposlední řadě je potřeba si všimnout i poslední věty starosty o cenové diskriminaci, která existuje v podobě různých sazeb jízdného. Tady by si mohl pan starosta sáhnout do svědomí, proč například existují různé ceny pro parkování ve městě? Proč zaměstnanci MěÚ mají za měsíční parkování (parkoviště za ZS) zaplatit 50,- Kč a proč zaměstnanci jiných firem či institucí tuto možnost nemají? Pokud mohou platit za měsíční parkování tolik co běžný občan zaplatí na Karlově náměstí za tři hodiny(!!!) není to cenová diskriminace!? A nikde jsem též neviděl, aby zdarma jezdili hromadnou dopravou městští strážníci. V Třebíči ano!

  Je zcela zřejmé, že se jedná od starosty Uhra jednoznačně o politickou kampaň před blížícími se volbami. Pokud by mělo město učinit takto závažné rozhodnutí, nelze ho učinit od stolu, jako líbivou písničku. Je potřeba udělat hlubší rozbor dopadu na město, na vytíženost dopravy. Udělat rozbor skutečných nákladů a porovnat je s jinými městy! V prosinci se starosta podivoval nad náklady na MHD v Třebíči oproti Znojmu, kde z rozpočtu dávají 10 Mil. Kč. Přitom údajně v Třebíči se najede jen o 50% více kilometrů. Ve Znojmě jezdí více autobusů, Znojmo je rozlehlejší než Třebíč a přesto se najede méně kilometrů? Bez komentáře. Nyní chce starosta dopravu zdarma! Možná trochu jako malé dítě, někdy chce to, jindy zase ono... Ivo Uher si uvědomil, že je potřeba uhrát u občanů body. Přichází se zajímavým nápadem. Domnívám se, že takových skvělých nápadů ještě uslyšíme dost!

Jan Zeman

 

Aktualizováno Čtvrtek, 04 Březen 2010 08:14