Banner

TopBanners

Nacházíte se zde: Home Aktuality Rozhovory Jak budeme jezdit?
Jak budeme jezdit? PDF Tisk Email
Středa, 03 Srpen 2011 00:00

Od 1. srpna začala platit novela zákona o provozu na pozemních komunikacích č. 133/2011 Sb., ve které je hned několik výraznějších změn. Alespoň ty nejdůležitější rozebereme. A proto jsme vyzpovídali zástupce vedoucího dopravního inspektorátu policie v Třebíči, npor. Ing. Jana Šrutku.

 

Alkohol ano či ne?

U některých řidičů převládá názor, že když je řízení pod vlivem alkoholu nyní bez bodů, tak si občas mohou dát jedno pivko. Je to pravda? „Nenechme se mýlit. Pořád je platná tzv. nulová tolerance“, říká npor. Šrutka

a hned dodává: „Řidič, který nadýchá do 0,3 promile se stále dopustí přestupku, za který sice nepřijde o žádné body, ale je zde finanční postih ve správním řízení od 2 500 do 20 000 korun, a navíc zákaz řízení na dobu od pěti měsíců až do jednoho roku. Jestliže pak nadýchá od 0,3 do 1 promile, pokuta ve správním řízení činí až 50 000 korun a navíc přijde o 7 bodů. Nadýchá-li řidič více jak 1 promile, dopouští se již trestného činu. “

 

Zimní gumy na všech komunikacích.

Co říká nová úprava na zimní pneumatiky? Musíme jezdit celou zimu na zimních pneumatikách, a kde všude?

„Povinnost použití zimních pneumatik je dána v zimním období od 1. listopadu do 31. března. Samotný dezén musí být nejméně 4 mm a u vozidel převyšujících 3 500kg je to dokonce 6 mm. Tato povinnost je dána ve vztahu ke všem pozemním komunikacím, na kterých se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, anebo lze-li vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy tato souvislá vrstva může vyskytovat.“

 

Upravuje nový zákon i použití reflexní vesty?

„Ano, To je pravda. Zákon také upravuje použití reflexní vesty v automobilu. Novela přikazuje řidičům mít reflexní vestu nejenom ve vozidle, ale přímo na sobě a to v případě, že se řidič nachází mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním. Použít reflexní vestu tedy musíme již na všech pozemních komunikacích mimo obec. Výjimku však mají řidiči motocyklu, mopedu a nemotorového vozidla, pro které toto pravidlo neplatí.“

 

Technický stav vozidla.

Jsou změny i ve vztahu k technickému stavu vozidel? „Ano, v případě, že technický stav vozidla neodpovídá stanoveným předpisům a bezpečnostním podmínkám, může policie nařídit okamžité provedení kontroly technického stavu vozidla v určeném zařízení. Omezení je pouze v tom, že celková vzdálenost do tohoto kontrolního zařízení nesmí být delší než 8 kilometrů včetně zpáteční jízdy.“ Kdo bude tuto kontrolu hradit? „Jestliže je zjištěna vážná nebo nebezpečná závada na vozidle, náklady na úhradu s provedením technické kontroly hradí samotný řidič.“

 

Zákon vyhlašuje i stop některým „závodníkům“.

„Zákon v tomto směru pamatuje i na řidiče, kteří se rádi zúčastňovali na silnicích nepovolených sportovních akcí a ohrožovali tak bezpečnost silničního provozu. Těm odzvonilo. Nyní je policie v těchto případech oprávněna zabránit řidiči v jízdě použitím technického prostředku či dokonce odtažením vozidla a to až na dobu 48 hodin.“

 

Radary bez cedulí

V novele zákona je ukotvena tak dlouho diskutovaná změna měření rychlosti ze strany obecních policií. Mohou nyní strážníci měřit kdekoli a kdykoli?

„Novela zákona opravdu umožňuje měření rychlosti ze strany obecní policie bez použití informačních cedulí o probíhajícím měření. Rozhodně to však neznamená, že strážníci budou měřit doslova kdekoli. Jejich stanoviště pro měření musí výhradně určit policie.“  

 

Body

Většina řidičů se také zajímá o to, o kolik bodů může za nejčastější přestupky přijít. Co můžeme ještě dodat ke změnám v bodovém systému? Snížilo se bodové hodnocení, nebo naopak zvýšilo?

“Nový zákon v některých případech bodové hodnocení snižuje, v některých však zvyšuje. Řidiči budou například nižším počtem bodů ohodnoceni, jestliže budou za jízdy telefonovat. Místo dřívějších tří bodů přijdou pouze o dva. O žádný bod také nepřijdeme, jestliže nebude mít rozsvícená světla během dne.

Naopak se zvýšeným počtem bodů musíme počítat za tyto přestupky: ohrožení řidiče při přejíždění z pruhu do pruhu – 5 bodů, porušení povinnosti mít dítě v autosedačce – 4 body, jízda bez připoutání se pásem, nebo jízda bez přilby – 3 body, předjíždění vozidel přes zákaz a dále vjíždění na železniční přejezd přes zákaz – 7 bodů.“

 

"Mnoho šťastných kilometrů bez nehody“, dodává Ing. Šrutka. A my děkujeme za objasnění změn v souvislosti s novelou zákona.

 

René Novotný

Aktualizováno Čtvrtek, 18 Srpen 2011 12:19