Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Z kultury Novoroční koncert Marka Buše
Novoroční koncert Marka Buše PDF Tisk Email
Pondělí, 29 Prosinec 2014 00:00

Cesta z Paříže do Lipska a přes Vídeň zpět

Varhaník Baziliky sv. Prokopa v Třebíči a kastelán náměšťského zámku Marek Buš připravil na novoroční odpoledne již 29. pokračování svých varhanních koncertů. Letošní program bude malou cestou z Paříže do Lipska a přes Vídeň zpět do Francie, cestou od Balbastra k Bachovi a po zastavení u Haydna ke Guilmantovi. „Mým cílem je představovat na koncertech díla známá i ta méně hraná, která si ale zcela jistě popularitu zaslouží,“ říká k programu interpret.

K těm u nás méně hraným patří třeba drobné skladbičky Josepha Haydna, které byly určeny pro ve své době velmi populární flétnové hodiny. Jednalo se o klasický hodinový mechanizmus, který byl doplněn válcem s kolíky a jednou nebo dvěma řadami varhanních píšťal, tak jak to známe například z různých orchestrionů. Tento stroj tak vždy v celou hodinu místo odbíjení zahrál drobnou skladbu. Právě pro toto zařízení napsal Joseph Haydn v létech 1792 a 1793 celkem tři sbírky krátkých opusů, jejichž rozsah je od 17 do 29 tónů, podle toho, jak byl ten který mechanismus velký. „Byť jsou tato dílka určena k úplně jinému účelu, i na kostelních varhanách znějí půvabně a budou jistě osvěžením mezi ostatními částmi programu,“ říká Buš.

Novoroční program bude zahájen Druhou vánoční svitou pařížského skladatele a varhaníka Claude Balbastra, který působil u sv. Rocha a v Notre Dame v době před Velkou francouzskou revolucí a který byl i dvorním cembalistou krále Ludvíka XVI. a učitelem Marie Antoinetty. Právě Balbastrovy improvizace na staré burgundské vánoční písně během bohoslužeb mají jednu zajímavou úsměvnou příhodu. „Pařížský arcibiskup byl rozčarován z toho, že mnoho návštěvníků vánočních bohoslužeb chodí do kostela pouze kvůli hudbě varhaníka, tak to skončilo tím, že Balbastrovi zakázal na půlnoční mši u sv. Rocha hrát. Lidem se totiž jeho hudba líbila natolik, že někteří během ní pod kůrem dokonce i tancovali. Tak to zatrhl a bylo po tanci,“ dodává s úsměvem Buš.

Zato Bachovo Preludium a fuga e-moll z roku 1727, které bude v programu následovat, patří k nejzávažnějším a reprezentativním autorovým dílům z doby jeho působení v Lipsku. Rozsáhlá skladba ukazuje v plné šíři hudební mistrovství tehdy již zralého a dodnes právem obdivovaného Johanna Sebastiana Bacha.

Po Lipsku a Bachovi bude následovat zastávka ve Vídni u již zmiňovaných Haydnových flétnových hodin a návrat do Paříže, tentokrát do kostela Nejsvětější Trojice, kde po dobu posledních tří desetiletí 19. století působil jako varhaník Alexandre Guilmant. Tento autor psal hudbu výhradně pro varhany, navíc inspirován úžasným nástrojem od Cavaillé – Colla, který měl v kostele k dispozici. Vrcholem jeho tvorby je osm rozsáhlých sonát, závěrečná věta ze sonáty první uzavře program letošního koncertu. „Bude to taková novoroční prskavka na závěr,“ dodává Marek Buš.

Koncert se koná v Bazilice sv. Prokopa v Třebíči ve čtvrtek 1. ledna 2015 v 15 hodin a vstup je jako vždy volný.

 

 

Program:

Claude Balbastre (1727 – 1799):
Deuxiéme Suitte de Noels
(Votre bonté grand dieu * Il est un petit L´ange * Joseph revenant un jour * Au jô deu de pubelle * Grand déi, ribon ribeine * A Cei – ci le moître De tô l´univar!)

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):
Preludium a fuga e-moll BWV 548

Joseph Haydn (1732 – 1809):
Tři kousky pro flétnové hodiny

Félix – Alexandre Guilmant (1837 – 1911):
Final ze Sonaty č. 1 d-moll

 

 

Kontakt:

 

Marek Buš

 

 

Aktualizováno Pondělí, 29 Prosinec 2014 16:45