Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Z kultury 26. Novoroční koncert Marka Buše
26. Novoroční koncert Marka Buše PDF Tisk Email
Neděle, 25 Prosinec 2011 08:29

Tradiční novoroční varhanní koncert zazní na Nový rok odpoledne v bazilice sv. Prokopa v Třebíči. Varhaník baziliky Marek Buš připravil pro svůj 26. koncert program sestavený ze skladeb autorů 19. a 20. století z Německa, Francie a Itálie. A zazní i dvě improvizace na starou českou novoroční koledu „Den přeslavný jest k nám přišel“.

Program:

 

Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809 – 1847):

Wie gross ist Allmächt´gen Güte

Jedna z prvních varhanních skladeb nadaného mladého skladatele vznikla na podkladě křesťanské písně o „velké dobrotě Všemohoucího“. Mendelssohn ji napsal ve věku pouhých čtrnácti let, v době, když už šest let studoval skladbu u Carla Friedricha Zeltera, později pak u Ignaze Moschelesa. Toto drobné dílo vychází kompozičně ze skladatelského odkazu chorálových zpracování J. S. Bacha, kterého mladý Mendelssohn obdivoval.

 Tato inspirace Bachem je v prvních dílech Mendelssohna velmi čitelná, ale i v jeho pozdějších a již ryze romantických varhanních skladbách je zřejmá stejně jako kdysi u Bacha precizně promyšlená  polyfonie a výjimečné harmonické cítění.

 

Alexandre Guilmant (1837 – 1911):

Marche religieuse

Francouzský představitel hudebního romantismu Alexandre Guilmant byl velice plodným autorem varhanní hudby. Jeho dílo obsahuje na sto více či méně rozsáhlých opusů, Guilmant se řadí spolu s Franckem a Widorem mezi takzvané francouzské symfoniky, jeho varhanní sonáty jsou vpravdě symfonickou hudbou. Většina těchto děl vznikla během třicetiletého období, kdy Guilmant působil jako hlavní varhaník v pařížském kostele La Trinité.

Marche religieuse je dílo z raného autorova období a vychází z tématu sborového zpěvu z oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela „Lift up your Heads“ (Pozvedněte hlavy).

 

Marco Enrico Bossi (1861 – 1925):

Tema e Variazioni

Italský skladatel Marco Enrico Bossi vynikl jako ojedinělý koncertní varhaník a improvizátor. Studoval na Liceo Musicale v Boloni a na milánské konzervatoři, jako pedagog působil na konzervatoři v Neapoli. Udržoval četné kontakty s nejvýznamnějšími varhaníky své doby, s Césarem Franckem či Marcelem Dupré. Zemřel nečekaně na lodi při návratu z koncertního turné v New Yorku a Philadelphii, kde hrál na tehdejší největší varhany světa – na Wanamakerovy nástroje v obchodních domech obou měst. Z jeho početného varhanního díla, které obsahuje i koncert pro varhany a orchestr zazní Téma s variacemi cis moll.

 

 

Jehan Alain (1911 – 1940):

Litanies

Vynikajícímu francouzskému varhaníkovi a skladateli byl dopřán velmi krátký život. Krátce poté, co v roce 1939 získal na pařížské konzervatoři po studiích pod vedením Marcela Dupré nejvyšší ocenění – Premier Prix – za skladbu a improvizaci, narukoval jako nadšený motocyklista do osmé motorizované brigády francouzské armády. 20. června 1940 narazil při plnění průzkumného úkolu na skupinu německých vojáků a při boji padl ve věku pouhých 29 let.

Ve skladbě, kterou nazval Litanie, zpracovává nápěv litanií a nejlépe toto dílo charakterizoval autor sám. Pod titulem skladby napsal tyto věty : „Když křesťanská duše ve svém trápení už nenachází nová slova, kterými by prosila o Boží milosrdenství, opakuje neustále stejné zvolání s živou vírou. Rozum dosáhl své hranice. Jen víra stoupá s prosbou k nebesům.“

Aktualizováno Pondělí, 02 Leden 2012 06:23