Banner

TopBanners

Banner
Nacházíte se zde: Home Z kultury Marek Buš a Pavel Tasovský v bazilice
Marek Buš a Pavel Tasovský v bazilice PDF Tisk Email
Pondělí, 27 Prosinec 2010 07:04

Již 25. Novoroční varhanní koncert připravuje na sobotu 1. ledna 2011 varhaník Baziliky sv. Prokopa v Třebíči a kastelán zámku v Náměšti nad Oslavou Marek Buš. Koncert se uskuteční jako již tradičně na Nový rok v bazilice sv. Prokopa v Třebíči v 15 hodin. Hostem Marka Buše bude tentokrát umělecký kovář Pavel Tasovský, který doprovodí varhany na kovaný triangl.


Program tohoto koncertu bude rozdělen do tří částí.

 

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

Fantazie a fuga g-moll BWV 542

 

Marek Buš (1964), Pavel Tasovský (1960)

Pange lingua – Improvizace pro mužský hlas, varhany a kovaný triangl

 

César Franck (1822 – 1890)

Chorál č. 3 a-moll

 

 

Úvodem zazní Fantazie a fuga g-moll, BWV 542 Johanna Sebastiana Bacha (1685 – 1750). Známé varhanní dílo vzniklo za Bachova působení v Köthenu (1717 – 1723) na dvoře knížete Leopolda von Anhalt – Köthen. Fantazie a fuga pravděpodobně nebyly původně komponovány jako jedno dvojdílné dílo, k tomuto spojení zřejmě došlo později. Fuga vychází z tématu holandské písně a souvisí zřejmě s dobou, kdy se Bach ucházel v roce 1720 o místo varhaníka v Hamburku a setkal se s tehdejším téměř stoletým hamburským varhaníkem Johannem Adamem Reinkenem, který varhanické místo u sv. Kateřiny zastával téměř šedesát let a který byl nizozemského původu.

 

Druhá část programu bude zcela netradiční a zazní v ní Improvizace pro mužský hlas, varhany a kovaný triangl na téma eucharistického hymnu Tomáše Akvinského „Pange lingua“. Hymnus o šesti slokách bude proveden ve střídání zpívané původní chorální melodie, navazujících varhanních improvizací a improvizací pro kovaný triangl a varhany. V této části koncertu se představí umělecký kovář – a v mládí též hráč na bicí nástroje – Pavel Tasovský, který si k tomuto účelu vykoval vlastní hudební nástroj, téměř 1,5 m velký dvojitý kovový triangl, na nějž se hraje kovovými a dřevěnými paličkami a v rozmanitých zvukových vlastnostech tohoto nástroje jsou různé akustické barvy od jemného cinkání až po kostelní zvony. Hluboký latinský teologický text Tomáše Akvinského je přímou inspirací pro rozdílné hudební ztvárnění obsahu jednotlivých slok.

 

Závěr programu pak  bude patřit dílu hlavního reprezentanta francouzské romantické školy – Césara Francka (1822 – 1890). Z jeho tvorby zazní Chorál a-moll, závěrečná skladba ze sbírky tří chorálů, které autor sepsal v posledních měsících svého života v roce 1890 a které lze považovat za Franckovu hudební závěť.

 

František Ryneš

Aktualizováno Sobota, 01 Leden 2011 21:20