Vše nasvědčuje tomu, že město Třebíč přišlo o zhruba 35 miliónů korun. Alespoň to tvrdí někteří opoziční zastupitelké, jmenovitě Pavel Pacal (Pro Třebíč). Na čem je jeho tvrzení založeno? Provozovatel městské dopravy Trado MAD chtěl pro autobusy v Třebíči získat dotaci z Regionálního operačního programu NUTS II. Namísto deseti nových autobusů bylo možno pořídit třináct bez toho, aby se zvýšené naklady promítly do rozpočtu města. K přidělení dotace však bylo nutno doložit deklaraci o podpoře města pro tento záměr. Bohužel, odpověď starosty Ivo Uhra (ODS, zvolený KSČM), přes jeho výslovný slib, nepřišla. Firmě Trado chybělo k přidělení dotace při hodnocení žádosti pouhých 0,5 bodu. Přitom deklarace podpory města měla sama o sobě váhu několika bodů. Třicet miliónů pro na dopravu bylo v prachu.
V březnu iniciovala dopravní firma jednání s městem o snížení ceny městské dopravy. Jednalo by se, podle návrhu TRADO MAD, o 7 miliónů ročně, po předpokládanou dobu trvání smlouvy by úspora dosáhla více než 40 miliónů korun. Vedení města projevilo opět nečinnost. Nevyjádřilo se, ani neposlalo zápis z jednání, k čemuž se zavázalo. Letošní ztráta je tedy již fakticky 3 milióny. To nebylo jediné porušení dohod z jednání. Radnice měla spolu s dopravní firmou vytvořit odbornou komisi , která bude jednat o optimalizaci dopravy a tudíž o snížení nákladů. Nedošlo ani k ustavení odborné skupiny, ani k jednání. Starosta Uher však přece jen určité aktivity vykazuje. Zúčastnil se třeba schůze odborů, které zastupují pouhé čtyři pracovníky Trada. Druhá, podstatně větší odborová organizace, zásadně nesouhlasila s dopisem, který "malé" odbory poslaly na radnici bezprostředně po Uhrově návštěvě a který očerňoval firmu Trado. Opoziční zastupitelé si vyžádali uskutečnění pracovního semináře k problematice MAD. Firma Trado však nebyla přizvána, byť byli její pracovníci připraveni zodpovědět všechny sporné otázky. Další "poťouchlostí" třebíčské radnice je angažování poradkyně Heleny Štěpánkové. Proč poťouchlostí? Paní Štěpánková je bývalou pracovnicí dopravní společnosti ČSAD Slaný, tedy vlastně ICOM Transport, která též vlastní Trado MAD. Byla propuštěna, protože v pracovní době sledovala na internetu filmy, čímž svého zaměstnavatele okrádala. Výpověď z Trada je asi nejlepší kvalifikací pro poradce vedení Třebíče. Paní Štěpánková se jako úřednice Krajského úřadu pro středočeský kraj snaží firmě ICOM škodit, jak může. Byla členkou týmu, který uložil firmě pokutu 25 miliónů korun. Pokuta však byla Ministerstvem vnitra zrušena jako neopodstatněná. Pro zajímavost. Město Třebíč si najalo neerudovanou úřednici, podle sdělení Trado Mad, za 700 Kč na hodinu. To by při plném úvazku představovalo 120 000 Kč měsíčně. O vývoji této kauzy budeme čtenáře informovat. František Ryneš |