Kauza UNIPLET |
Úterý, 08 Září 2009 15:44 |
Radnice jako realitkaTřebíčský místostarosta Jan Karas (KDU-ČSL) se poslední dobou velmi angažuje v podezřelých nákupech města. Nyní přišel s návrhem koupit některé budovy a pozemky v areálu firmy Uniplet. Prý jsou životně důležité při stavbě jihovýchodního obchvatu Třebíče.Podle Karase odmítá Ředitelství silnic a dálnic obě dosud platné varianty trasy obchvatu, zanesené v územním plánu. Vedení po rampách u nemocnice by jistě nebylo ideální. Proto se již dříve zastupitelé přiklonili k nové variantě. Ta by vedla právě areálem Unipletu. Podle Karase je to jediná varianta, kterou Ředitelství silnic a dálnic akceptuje. Aby město umožnilo co nejdříve stavět, chce místostarosta Karas koupit budovu bývalé galvanovny a přilehlé pozemky. „Už jsem s vedením jednal. Byli by ochotni prodat pozemky o rozloze 2,75 hektaru a budovy za 56 miliónů korun. Jestliže se ale dnes nerozhodneme, okamžitě to předají realitní kanceláři,“ naznačuje poněkud vyděračský přístup současného vlastníka. Realitka může areál prodat dál, nechala si údajně udělat odhad na 70 miliónů korun. Pavel Heřman (HZNR!) projevil nad Karasovými argumenty podiv. „V živé paměti máme jeho úpornou snahu koupit část areálu Jitony za padesát miliónů. Nyní ji soukromý investor koupil za polovinu. Nebude to s Unipletem obdobné? “ ptá se Heřman. Navíc nikde není psáno, že tudy opravdu trasa povede a není tudíž záruka, že Ředitelství silnic a dálnic od Třebíče pozemek odkoupí. Když se na toto území uloží stavební uzávěra, bude hodnota pozemků zlomkem dnešní ceny, myslí si lídr opozice. Za Karase se postavili komunisté. „Na Bráfově třídě je neúnosná doprava, chceme to řešit. Mluvím za dopravní komisi,“ tvrdil komunista Procházka. „Když dnes nekoupíme, budou cenu stanovovat jiní,“ dodal. Ani ekonomu Jaromíru Barákovi (HZNR!) se záměr nákupu nelíbí. „Kde vezmeme na nákup peníze?“ ptá se. „V rozpočtu nemáme ani na první splátku 16 miliónů, nemáme ani na zbytek,“ připomněl Barák s tím, že není dosud vyřešena ani požadovaná stomiliónová náhrada za budovu tiskárny Inapa, která také leží v uvažované trase. Karasovi informace označil jako zkreslené. Marie Černá (SNK) chce také přispět k vyřešení dopravy. „Ve finančním výboru vzbudilo rozpaky to, že neexistuje studie vlivu na životní prostředí, tedy EIA. Kdyby se nestavěl obchvat, měl by vlastník s halami problém,“ tvrdila se zřejmou narážkou na ekologickou zátěž bývalé galvanovny. Černá navrhla dobré řešení. Uzavřít s Unipletem smlouvu o budoucí kupní smlouvě. „Zálohu lze poskytnout, až bude o stavbě jasno,“ myslí si Černá. Jan Karas však reagoval tvrdohlavě. Znovu argumentoval nátlakem Unipletu a dokonce tvrdil, že v případě nákupu části areálu bude obchvat v provozu za tři, čtyři, nejpozději za pět let. Do debaty se vložil i místostarosta Miloš Mašek (ČSSD). „Dá nám Uniplet záruku, že pozemky a budovy nejsou zastavené bankám? Tam je zastaveno asi všechno,“ tvrdí. „A co Ředitelství silnic a dálnic, dá nám záruku, že tudy obchvat povede?“ Nakonec zastupitelé schválili celkem rozumné usnesení. Město koupí galvanovnu s pozemky za předpokladu, že na nich nevisí zástava, že není ekologicky zatížena a že Ředitelství silnic a dálnic prohlásí, že nemovitosti od města odkoupí. 8.9.2009 František Ryneš
Fraška zvaná UnipletV září letošního roku třebíčští zastupitelé schválili územní nový plán týkající se jihovýchodního obchvatu města. Předpokládá vést trasu areálem firmy Uniplet. Varianta se zdála zastupitelům výhodná. Nepředstavovala totiž nároky na jednání s okolními obcemi, zejména s Kožichovicemi a Stříteží. Také k životnímu prostředí se zdá být šetrná. Navíc místostarosta Jan Karas (KDU-ČSL) informoval zastupitele, že i s ostatními dotčenými firmami této průmyslové lokality je věc předjednána. Zřejmě lhal. Na zastupitele se totiž obrátili jednatelé čtyř firem, kterých se změna územního plánu přímo dotýká. „Na zastupitelstvu, které projednávalo odkup haly Uniplet, která je ve středu plánované trasy obchvatu, jste byli nepravdivě informováni o tom, že s výše popsanými subjekty je vše předjednáno a odsouhlaseno,“ píší jednatelé společností MD Centrum Milan Dočekal, Kovo – šrot Věra Doležalová, Pozemstav Třebíč Josef Paděra a firmy Inapa Pavel Navrátil. A pokračují v obvinění. „Sdělujeme vám tímto, že to není pravda, že o novém územním plánu s námi nikdy nikdo nejednal, a že s ním nesouhlasíme.“ Všichni čtyři zástupci označili své pozemky stejně. Neprodejné. V závěru dopisu podnikatelé zpochybňují zbytečnou investici z rozpočtu města. „Myslíme si, že cca 50 milionová investice je přinejmenším neuvážená a zbytečná, není-li do těchto hal již předjednaný nějaký „lukrativní nájemník.“ Urputná snaha koupit od Unipletu halu bývalé galvanovny, zastavenou ve prospěch americké firmy, zřejmě navíc zatíženou znečištěním jedovatými mořidly, prosazuje místostarosta Jan Karas již řadu měsíců. Na čtvrteční zastupitelstvo se dostává problém během krátké doby již potřetí. Po dvou neúspěších, kdy nepřesvědčil ani své koaliční kolegy, to Karas zkouší osobním jednáním se zastupiteli opozice. „Řekl mi, že když to neschválíme, prosadí Milan Kotík (ČSSD) variantu, která povede Lorenčákem,“ potvrdil Horáckým novinám zastupitel z hnutí Břehy. Stavba jihovýchodního obchvatu však dlouho nebude na pořadu dne. Ředitelství silnic a dálnic chce začít na západ od Třebíče. Jako podmínku si však stanovilo, že bude schválen územní plán na jihovýchodní část trasy. To se tedy loni v září stalo a další kroky ze strany města tedy nejsou nutné. Zvláště proto, že ředitelství odmítá potvrdit, že trasa opravdu půjde uprostřed areálu Unipletu a že pozemek i stavby na něm od města v budoucnu za stejnou cenu odkoupí. Proč se Jan Karas tak úporně snaží nákup prosadit? Opozice se domnívá, že mu jde o „vytunelování“ fondu rozvoje města, který je určen na pokrytí spoluúčasti při projektech, kdy bude město žádat o prostředky strukturální fondy Evropské unie. Poněkud líný představitel města ví, že projekty nejsou vypracovány a že město nemá nikoho, kdo to umí. A čas kvapí. Nedostatek peněz na spoluúčast by byla dobrá výmluva pro nečinnost politika i úředníků. Ve hře může být i vedlejší efekt takového postupu. Provize pro toho, kdo prodej neprodejné haly zprostředkuje. Podle hlasování komunistických zastupitelů by nebylo divu, kdyby se záležitosti ujala realitní kancelář Lima Real. Tatáž realitka, která dosáhla neuvěřitelných zisků při nákupu a prodeji pozemků Vídeňský rybník. Realitka, která (náhodou?) zaměstnala manželku zástupce starosty města Třebíče Janu Karasovou. 18.11.2008 František Ryneš |
Aktualizováno Čtvrtek, 10 Září 2009 14:27 |