Antimonopolní úřad vyšetřuje zakázku v Třebíči Tisk
Pondělí, 19 Červenec 2021 07:55

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vede prvostupňové správní řízení ve věci zadávacího řízení města Třebíče „Preference městské hromadné dopravy města Třebíč-Křižovatky“. Navrhovatel, společnost Yunex, s.r.o., napadá zákonnost zadávacích podmínek. Řízení je v počáteční fázi,“ sdělil mluvčí úřadu Martin Švanda.

Zakázka za osmapadesát milionů korun s pětaosmdesáti procentní dotací Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) v Třebíči zajímá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. IROP je jeden z operačních programů, přes které se v Česku rozdělují peníze poskytnuté z evropských fondů, konkrétně z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR).

Společnost Yunex, s.r.o. je dceřiná společnost koncernu Siemens Mobility. Nedávno tato společnost úspěšně instalovala ve městech Brno a Plzeň moderní technologie, které zlepšují energetickou účinnost semaforů světelné signalizace a zároveň chrání životní prostředí. Jednowattová technologie dosahuje nejvyšší úrovně bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích SIL 3 (Safety Integrity Level). „Projekt počítá s kompletní rekonstrukcí sedmi stávajících světelných křižovatek (v křižovatce Bráfovy, Nádražní a Jungmannovy ulice, na Masarykově náměstí, dvě křižovatky na Komenského náměstí a výjezd od autobusového nádraží, v křížení ulic Znojemská, Kubišova a Družstevní a na Purkyňově náměstí, u nemocnice) a vybudováním dvou nových, v křižovatce ulic Demlova, Znojemská a Okrajová a u hlavní pošty v Jejkovské bráně u výjezdu z Karlova náměstí,“ uvedl starosta Třebíče Pavel Pacal.

Vyměněny budou sloupy i kabeláž, staré žárovkové lampy nahradí moderní LED varianta. Nové budou tlačítka pro chodce, dopravní kamery a bude zřízena vzdálená správa řídících počítačů na těchto křižovatkách. Ta umožní například kontrolu rychlosti průjezdu vozidel či průjezdy na červený signál a aktivní upravování signálních plánů.

Autobusy městské autobusové dopravy budou vybaveny vozidlovými jednotkami, které umožní jejich komunikaci s řídícími počítači na křižovatkách a zajistí rychlejší a bezpečnější průjezd pro všechny druhy vozidel. Zároveň se zlepší informovanost pro cestující autobusovou dopravou. Většina autobusových zastávek ve městě bude vybavena světelnými panely s informacemi o aktuálním odjezdu jednotlivých linek městské autobusové dopravy. Celkem přibude na zastávkách 44 těchto panelů.

Nová technologie přináší výrazné úspory díky náhradě elektronických systémů, které ovládaly LED světla, digitálními ovládacími moduly. Výsledkem je zjednodušení elektroniky uvnitř semaforu (spínací prvky a rezistory), která až dosud spotřebovávala většinu energie. Ve srovnání s příkonem 60 wattů, který potřebují tradiční žárovky, je u nového semaforu elektřina potřebná pro jednotlivé světelné signály zredukována na jeden až dva watty. Současně nejmodernější LED diody s extrémně nízkou spotřebou elektrické energie dodávají potřebnou světelnou intenzitu.

„U křižovatek, kde byla doposud používána standardní LED 230 V technologie, může po instalaci jednowattových semaforů Siemens Mobility dojít ke snížení spotřeby energie až o 80 %, což může ročně činit až 1,600 kWh, a produkce emisí CO2 klesne až o 960 kg ročně.“ řekl Martin Němec, vedoucí oddělení Urban ve společnosti Yunex, s.r.o.

„Investice do moderních technických řešení tak přináší městům nejen zlepšení životního prostředí, ale také potenciální finanční úspory. U měst, která stále používají v semaforech žárovky s vláknem namísto LED technologií, jsou úspory ještě vyšší.“

Nový signalizační systém je zároveň odolnější vůči kolísání napětí v elektrické síti. Speciální obvod v signalizačním systému odděluje a chrání napájecí zdroj světel od distribuční sítě, díky čemuž je semafor výrazně méně poruchový. Města Brno a Plzeň se tak připojili k řadě evropských měst, které využívají tuto moderní technologii.

Miroslav Mareš