S eObčankou jsme zase o krok dále v elektronizaci veřejné správy Tisk
Pondělí, 11 Březen 2019 08:44

Elektronický občanský průkaz s čipem vydaný od 1. 7. 2018 tzv. eObčanka umožňuje využití online služeb veřejné správy občanům z pohodlí domova přes internet. Tento občanský průkaz má klasické strojově čitelné údaje a zabudovaný kontaktní elektronický čip. Jeho aktivaci pro využívání internetových elektronických služeb veřejné správy je možné zdarma provést buď ihned na úřadě při jeho převzetí, nebo později, pokud se rozhodnete tyto služby aktivně využívat.

eObčanka vám umožní bezpečné přihlášení k dostupným online službám, zajistí vzdálené prokázání totožnosti na nejvyšší a nejbezpečnější úrovni. Takto prokázaná identita má stejnou váhu jako prokázání totožnosti při fyzickém předložení občanského průkazu na úřadě.

Pro aktivaci jsou potřeba dva kódy (IOK a DOK), které zadáte do příslušného terminálu na úřadě, oba v rozmezí 4-10 čísel. IOK-identifikační osobní kód bude sloužit jako přihlašovací kód, DOK-deblokační osobní kód slouží k odblokování chybně zadaného přihlašovacího kódu. Po provedené aktivaci eObčanky je třeba si pořídit čtečku čipových karet, kterou zakoupíte téměř v každém obchodě s elektronikou za cenu od 200 Kč.

Aby byla komunikace vašeho počítače s občanským průkazem a čtečkou bezproblémová, je třeba si ještě nainstalovat obslužný software tzv. Middleware, který je dostupný zdarma ke stážení na internetové adrese https://info.eidentita.cz/Download/. Rovněž i veškeré informace k elektronickým funkcím eObčanky jsou k dispozici na adrese https://info.eidentita.cz/eOP. V případě nejasností je možné se obrátit na komunikační linku 225 514 777.

Ne všichni občané vlastní občanský průkaz s čipem, proto se z hlediska širší dostupnosti pro veřejnost nabízí možnost využití tzv. uživatelského účtu. Přihlášení tímto způsobem spočívá v zadání uživatelského jména a SMS hesla.

Držitelé aktivované eObčanky se mohou přihlásit na Portálu občana, kde je kromě zobrazení dat uživatele možné využít přesměrování na další státní portály, jako je např. eRecept, na portál České správy soc. zabezpečení, daňový portál a další.

Portálu občana byl letos rozšířen o přístup do bodového hodnocení řidiče, na kartu řidiče, do živnostenského rejstříku, do katastru nemovitostí. V další fázi bude připojena agenda registru vozidel, zdravotní dokumentace, platební brána k úhradě správních poplatků atd.

Připravují se rovněž portály městských samospráv, z nichž některé se už na Portále občana objevily. Jejich prostřednictvím se tak budete moci seznámit s širokým spektrem služeb města, ale i užitečných informací při řešení životních situací. Prostřednictvím portálů samospráv tak bude možné vyřídit platbu za odpady, poplatek za psa a využít dalších městem nabízených služeb.

Město Třebíč rovněž uvažuje vytvoření svého portálu a jeho připojení k tomuto online veřejnému portálu spolu s nabídkou služeb pro veřejnost.

Irini Martakidisová